Så er mit første have år slut.

Det første år gik hurtigt, men jeg må erkende, at jeg lærte lidt på vejen og fik begået nogle irreterende fejl.

Først og fremmest troede jeg, at vi kunne undvære net på kål'en... Vi bor jo i byen. Men ak nej og da der først var laver, var skaden sket og ikke til, at rette op. Så skal vi have kål, så bliver det under net.

Det samme problem opstod i mine tomater, hvor de sødeste små larver dukkede op. Haveugle hedder de ÆV.
Dem vil jeg også tage livet af langt før næste år. De destruerede mine tomatplanter, så de så sølle ud.

Mine jordbær led under manglende vanding. Jeg har jo bygget div. tårne med vandslanger i. Men jeg havde lavet hullerne i slangerne for små, så de virkede ikke efter hensigten, og mange af mine jordbær gik til. Resten røg i kampen mod meldug.

Brombæren som var i hækken da vi flyttede ind, gav nærmest ingen bær efter den var blevet klippet. Til gengæld, voksede den helt sindsygt og jeg blev revet til blods op til flere gange.


Men hvad gik så godt?

Først og fremmest så var vi ret så vilde med Kinakål, det kom i uanede mængder og smagte godt i en hver salat. Det var samtidigt noget af det første, som voksede i haven så det skal helt klart gentages.

Tomater. Mange røg til haveuglerne, heldigvis havde jeg dyrket utallige inde, så der var flere at tage af. i år havde vi de første 10 sorter eller mere. Næste år har vi hver en yndling, vi skal have og så er der fri leg til resten. Jeg regner med vi skal have ca. 15 planter igen.

Ungerne ønsker sig en rød og en gul ribstomat
Manden ønsker sig en cherry som hedder snow white. Den var jeg ikke så vild med.
 Jeg var ret vild med en tomat der hedder black cherry.

vi kunne også ret godt lide en bøftomat der hedder black krim
og en spraglet tomat der hedder dark galaxy.

Så det er nogle af de tomater der bliver sået næste år.

Frugtbuskende gav ikke meget, men ungerne elskede at gå og nippe hindbær, som dem håber jeg vi får mange af næste år. Jeg har måtte flytte på buskene, så nu må vi se.

Jeg dyrkede også jordskokker for første gang og det var et hit. Det er simpelthen så nemt, og skønt at have sidst på sessonen. Næste år, har jeg lavet et bed, hvor de kan få lov, at stå og gemme naboen af vejen :) Skønt med lidt afskærming, når man bor tæt.

Næste år skal jeg have flere blomster. Sidste år prioriterede jeg dem ikke, da jeg bare gerne ville have en spiselig have. Og det vil jeg stadig, men der er intet så skønt som blomster i alle farver, og at se bierne summe omkring. Så det skal jeg have meget meget mere af.

Kommentarer